söndag 21 april 2013

ISKCON missionerar i Sverige igen


ISKCON/International Society for Krishna Consciousness - eller Hare Krishna som de brukar kallas av gemene man - har börjat synas på gatorna igen, utförande sankirtana , som är deras begrepp för mission. Sankirtana handlar typ om att utöka Krishna-medvetandet och detta kan göras på flera sätt, bland annat genom att prata med folk på stan om typ jag har inte riktigt förstått vad. De nya missionärerna verkar främst komma från Ungern och den del av Slovakien där det finns en stor ungersk minoritet. Enligt information jag fått så har ISKCON Sverige haft enorma inre splittringar under längre tid. Under närradio-tiden så brukade de olika delarna tydligen fördöma varandra i etern - något som jag nästan skulle vilja betala för att få höra. LOL. Vet du något mer om konflikterna - kommentera gärna nedan. ISKCON syns en del på stan i Budapest och Bratislava - två städer jag hängde en del i för några år sedan - så det var inte direkt förvånande att missionen skulle komma därifrån. En omväg kan det tyckas - men första gången ISKCON anlände i Sverige kom de via Australien - så det här är missionär vardagsmat.


Meningen med den här artikeln är främst att informera djurrättare om
ISKCON. Men jag måste samtidigt ge lite personlig "cred" till Makunda
Das/Mats Watting  som genom ytterst tafflig förklaring av reinkarnation på en
gymnasieskola i Karlskoga fick mig att fatta att "sånt här måste gå att prata om
på ett bättre sätt". Något som ledde till att jag började plugga
religionsvetenskap på universitetet och numera har disputerat i detta.
Dåliga förebilder är också förebilder! :)

Okej - whataboutit? Nej, ISKCON är väl inte farliga på något sätt för vanliga intelligenta människor, men som vegan eller vegetarian blir du då och då  förknippade med dem och då kan det vara bra att ha lite koll. Direkt när missionärer går på mig brukar jag berätta att jag är vegan vilket alltid leder till att missionsförsöket avbryts. De fattar att de inte har något att hämta. Jag vill inte ha något heller eftersom de hällt skirat smör över allt ätbart som de skulle kunna försöka erbjuda mig. Visst - det är väl bra att någon är ute och propagerar för ätandet av mindre andel animalier, men innan vi säger så, och låter det vara slutdiskuterat så kan det vara bra om ni vet några andra saker om Hare Krishna. Vi tar dem i punktform här.

  • Mat som serveras av Krishnas är ibland Krishna-prasada dvs offrad till Krishna innan. Detta är ett sätt att föra ut "Krishnamedvetande" som den som äter kanske inte alltid är medveten om. Kan verka ointressant eftersom det väl inte har någon betydelse om du inte tror på det. Men kan väl jämföras med att lura i någon oblater utan att denne är medveten om att du gjort dem till Kristi kropp. Om inte annat oärligt om du inte talar om det. Tycker jag.
  • Krishnas förespråkar ett kastsystem med fyra kaster som delar in människor efter egenskaper och utbildning. Suger något fruktansvärt faktiskt.
  • Spridandet av "Krishna-medvetandet" är det viktiga. Kan vara värt att veta om de söker samarbeta med dig i någon annan fråga...
  • Det finns vissa som varit med som inte mår så bra efteråt. Självklart kan detta bero på en massa saker men ska inte ignoreras ändå. Kolla exempelvis denna sida.

Skitsvårt att vara snäll mot kor och dricka mjölk samtidigt.
Hare Krishna har provat.

Förutom detta så har ISKCON Sverige via sitt försök att producera mjölk på "schysst vis" på Almviks gård, faktiskt skapat ganska bra argument för att detta är omöjligt. Djuren fick leva på enbart bete (inget kraftfoder) och de sålde inga tjurkalvar eftersom de skulle ha fått gå till slakt i så fall. Resultatet i mjölkproduktion när enbart överskottsmjölken kunde användas (den mjölk som var över efter att kalvarna blivit mätta) var enbart ett par liter på 30 nötdjur. Så det borde väl anses som en ganska snårig omväg fram till lite komjölk...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar