måndag 14 maj 2012

Johan Ehrenbergs mjölkstinna hjärna


"Jag går runt på Österlen och tittar på gubbar i linnekostymer när jag plötsligt hör konstiga ljud från baksidan av en lada. Döm om min förvåning när jag efter att ha rundat knuten får se Johan Ehrenberg stående på knä sugandes bondekodde. Han tar i med djupa drag för kung och köttnationalistiskt fosterland. Jag vet inte vad jag ska säga, tar några steg bakåt och lyckas få ur mig något; 'Johan, det är slut nu, jag måste säga upp prenumerationen.' Men Johan hör mig inte, han bara går ner på månskensbonden så det skvätter om det. Han hör inte att jag pratar med honom, han hör inte kalvarna som skriker efter sina mödrar, han ser inte kraftfodret av soja "made in nerhuggna regnskogen" som korna måste äta för att kunna producera dessa mängder av mjölk (tror du mig inte - boktips i form av en lärobok för mjölkbönder finns nedan). Han missar helt havremjölken som kan produceras i Sverige och som varken kräver miljöförstöring eller lidande barn. Han suger bara LRF-kuk i djupa drag, helt omedveten om världen."

Vill du själv läsa Johans krönika? Den finns här:


Mejla gärna honom på johan@etc.se  och berätta var du tycker om att han uppmanar till barnmisshandel. Och säg upp prenumerationen, det tänker jag göra.

Vill du läsa hur mjölk produceras, inte från galna veganer utan i en lärobok för mjölkbönder? Då tycker jag du ska låna Maria Nilssons bok som finns på ditt bibliotek;


Här kan du läsa om att ingen mjölk produceras av helt gräsätande kor. Och detta direkt från källan - från de som gör mjölken. Go Greens sojamjölk är gjord av sojabönor från Österrike, Havremjölk görs i Sverige av svensk havre. Miljövänliga och djurplågerifria alternativ att välja i stället. Dissa komjölk!