söndag 22 april 2012

Topp och botten i det heraldiska nutidssverige

Thurn und Taxis vapen. Mmmh!
Heraldiken må vara det nördigaste ämnet som en kan frambringa, men jag måste säga något om två svenska vapensköldar som används idag inom Försvarsmakten. Den ena är det hiskeligaste monster som någonsin skapats inom en militär enhet. Den andra en av de vackraste. Den fula har jag egentligen en hel del frågor om. Den första är hur en ledning kan vara så otroligt slapp så att de låter den fortsätta användas. Det är ju uppenbart att den ritats av någon jävla pajas som spelat för mycket Warhammer. Att det fått bli ett utbildningstecken inom Försvarsmakten är en statlig skandal i paritet med den nuvarande regeringens pajaskonster. Den vackra däremot är helt otrolig! Att vara helt otrolig i förhållande till den första är väl inte så svårt i och för sig, men om vi jämför med många andra så är denna sköld både mycket vacker och ganska innovativ. Detta trots att den följer gängse heraldiska regler och utgår från den standardiserade blasoneringen. Okej. Nu är det dags att visa upp dem. Vi börjar med åbäket som jag enbart hittat som utbildningsmärke. Jag vet dock att den förekommer både som brevhuvud och målad på skyltar. Det har även blivit vanligt att personer som anser sig ha gjort livets största bravad i 18-19 årsåldern tatuerar den på kroppen. Själv skulle jag väntat lite tills jag kunde tatuera den andra...



Damnit ugly!



Det är alltså utbildningstecknet "Thorleif" för amfibiesoldater som jag menar när jag pratar om fulhet. Något form av mischmasch mellan Warhammer-estetik och 1800-talsvikingahornhjälmstjafs. Borde brännas och förbjudas.



Mmmh!


Den andra är förbandet SOG, Särskilda operationsgruppens tecken. Jag tror att det är den svarta skölden som attraherar. Förbandet skapades 2011 genom en sammanslagning av SSG, Särskilda skyddsgruppen, kända från bland annat Kongoinsatsen Operation Artemis och SIG, Särskilda inhämtningsgruppen, vars hemliga föregångare, för de som läst sin Sven Anér, är kända från bland annat Estoniakatastrofen. Möjligtvis kan förkortningen SOG vara olycklig däremot. Nittiotalsnazister kan ju blanda ihop det med ZOG...